Formål
Utvikle teknologi, modeller og analyser av drivlinjer, infrastruktur, sikkerhet og bærekraft, som muliggjør 50% utslippskutt fra fiske- og havbruksfartøy innen 2030


Forventede resultater
- Kompetanse, modeller og verktøy for utvikling av trygge, lengelevende og pålitelige hydrogen-hybride system med optimal energieffektivitet
- En helhetlig plan for hydrogenfylling og ladeinfrastruktur langs norskekysten
- Identifikasjon av markedspotensial, samfunnsrisiko og miljøkonsekvenser av grønn omstilling i sjømatnæringen
Om kompetanseprosjektet
Kompetanseprosjektet KSP ZeroKyst, skal med tverrfaglig og helhetlig metodikk finne svar på hvordan man kan fase inn hydrogen-elektriske kystfartøy for å nå målet om 50% utslippsreduksjon innen 2030, samt utvikle kompetanse som setter Norge i førersetet for teknologisk utvikling.
Arbeidet skal formidles gjennom aktiv involvering av referansegrupper, og dekker fem vitenskapelige arbeidspakker:
- Teknologi og kompetanse for pålitelig hydrogen-elektrisk drivlinje
- Bunkrings og ladeløsninger på sjøen
- Helhetlig energiinfrastruktur på land
- Analyse av miljøpåvirkning, sikkerhet og beredskap
- Utforsking av markedspotensialet i fremtidens utslippsfrie kyst
Fremdriftsrapport - 01/2023
Hydrogen-elektrisk drivlinje – WP1
- Testing av brenselcelle (kortstabel)
- Første karakterisering og 500 timer testing ved bestemt strømtetthet
- Utvikling av testplan for stabelen
- Modellering av brenselcellestabler
- Datainnsamling om forholdet mellom brenselcellesystemeffektivitet, degradering og driftsstrategi
- Samling av systemdata som trengs for å kunne gjøre simuleringer som tester ulike strømstyringsstrategier
- Inkludering av brenselcellesystemer i kraft- og energistyringsstrategier for batteri-diesel hybridfartøyer. Forbredring av metodologi for optimalisering av strategiene.
- Analyse av loggdata fra batterihybrid fiskefartøyet Karoline, for å danne et bilde av typiske lastvariasjoner, og for å lage lastserier til bruk for testing og validering av strømstyringsstrategier
Bunkrings- og ladeløsninger – WP2
- Workshop i Lofoten, i samarbeid med WP3
- Utvikling av en metodikk (inkl. dokumentasjon) for å vurdere energibehov ved hjelp av AIS data
- Etablering av en antagelsesregister
- Definering av målgruppe og behov
- Utvikling av dynamisk model for hydrogenbunkring
- Paper som vurderer ulike ladeløsninger akseptert av IEEE Electrification Magazine
- Fullført testing av ladeplugger (250 A)
- Testplan for langtidstesting av ladeplugger (Type 2 og CCS) foreslått og diskutert med partnere
Energiinfrastruktur – WP3
- Datainnsamling om optimal plassering av ladepunkter, inkl. workshop i Lofoten i samarbeid med WP2
- Første versjon av optimaliseringsmodell fullført
- Produksjon, lagring, salg
- Investerings- og driftskostnader
- Innsamling og strukturering av kostnadsdata under arbeid
- Utvikling av programvare som beregner kostnaden av å frakte hydrogen (over land og sjø)
- Kartlegging av varmebehov ved flere havner
- Vurdering av kostnadene ved varmeutnyttelse
- Utvikling av lasteprofiler for representative havner
Sikkerhet, miljø og innvirkning på bærekraft – WP4
- Risikoanalyse av fremdriftssystem for hydrogen gjennomført i workshop, juni 2022
- PhD student startet i august 2022 – besøkte ulike aktører i Lofoten
Implementering og skalerbarhet – WP5
- Prototype av verktøy for energisparing og gjennomførbarhet av overgangen til nullutslipp/reduserte utslippssystemer
- Internt seminar for SINTEF/NTNU forskere for å lære om industrien

Delprosjektledelse
Kompetanseprosjektet ledes av SINTEF, et forskningsinstitutt med verdensledende kompetanse innen maritim teknologi og energiforsyning.
Kontaktperson: Jon Are Suul & Henrik Strand
