Nyheter

Fiskebåter i Lofoten
Fiskebåter i Lofoten

Vising av Lofotsjark 2 – første båt med elektrisk fremdrift bygget i Lofoten

Ballstad slip inviterte idag fiskere og andre interesserte til visning av Lofotsjark 2, den første båten med elektrisk fremdrift bygget i Lofoten.

Besøkere ble presentert med info om båten og muligheter til å kombinere løsninger for fremdrift og utstyr i slike fiskefartøy. Båten er 10,65 m lang og 5,4 m bred. Den har et lasterom på 3×10 m3, hybriddrift fra Hymatech med batteri på 160 kWh, samt en Cummins 9 L dieselmotor.

Lofotsjark 2 er den første båten med elektrisk fremdrift bygget i Lofoten.

Denne el-hybridsjarken er det første konkrete resultatet fra prosjektet ZeroKyst, som er et nasjonalt samarbeidsprosjekt for grønn teknologiutvikling der Ballstad slip, Lofotkraft muligheter og Flakstad kommune deltar fra Lofoten.

Målet er å utvikle kystfartøy med lav eller nullutslipp og med gode ladeanlegg og mulig hydrogen-fylling i havna. Dette vil bidra til at kystflåten kan redusere energikostnader og klimautslipp.