Dette er den tredje Selfabåten som skolen tar i bruk til undervisningsformål.
Troms og Finnmark Fylkeskommune hadde en stor anbudskonkurranse i 2020 hvor det skulle gis tilbud på ett fartøy til Blålinja på Senja Videregående Skole, og ett til samme linje på Skjervøy.
Selfa Arctic AS vant kontrakten på Senja, den andre båten ble ikke bestilt fordi anbudene var alt for dyre i forhold til budsjettramme.

Senja VGS har hatt fiskeriutdanning i svært mange år. I 2000 kjøpte skolen en Selfa Kystsjark 26’ til undervisningsformål. I 2003 bygde verftet en ny Selfa Kystsjark 35’ til skolen, som har vært brukt i undervisning hele tiden siden den gang.
Nybåten
Den nye båten er en Selfa Max 1199. Båten er spesialbygd til formålet, med to førerposisjoner, elektronikkpakke som kunne vært på de største fartøy samt papirløst kartsystem og plass til 8 elever. I tillegg kan fartøyet gjennomføre hele sjøværet elektrisk.

MS Skårongen inngår også i Zerokyst-prosjektet som utvikler ny teknologi for lavere utslipp i sjømatnæringen.
I Zerokyst er det i alt 11 firma som deltar gjennom 5 arbeidspakker. Hele satsingen vil koste ca 200 millioner kroner over en treårsperiode. Svært mye ny teknologi er – og vil bli utviklet og levert i prosjektperioden, spesielt i Nordland og Troms.
MS Skårongen
Designet er et Selfa MAX standardskrog som Selfa introduserte i 2013. Skrogdesignet har fått svært godt omdømme pga. fantastiske sjøegenskaper, lavt drivstofforbruk og svært god kapasitet i lasterom og til fiskeoperasjonen.
Fartøyet har følgende basismål:
Lengde: 11,98 meter
Bredde: 4,30 meter
Fartøyet har innmontert «Selfa Kontroll» Ballastanlegg som optimaliserer trim på fartøyet.
Skroget
Skrog, skott, overbygg og akterdekk er vakuumstøpt. Dette teknologien gir en fantastisk stiv og varm konstruksjon, som gir båten/konstruksjonen veldig lang levetid.
Styrhus/lugar
Nybåten er spesialdesignet for skolebruk. Styrhuset har to styreposisjoner, og plass til 8 elever og en lærer. «Selfa Dørkvarmeanlegg» gir tørt og godt innemiljø både i styrhus og lugar. Det er montert en meget avansert elektronikkpakke, som gjør undervisningen relevant opp til de største fartøy.


Akterdekk
Akterdekk er laget også for å gi optimal undervisningsmulighet. Port i side er med ekstra bredde på 90 cm for universell utforming. Likeså er romluken 23 cm høy av samme grunn.
Lorentzen Hydraulikk AS har levert
800 kg garnhaler
800 kg linehaler
Garngreiearm
Garngreier
Ankervinsj
Nordkran AS har levert
Fassi M30AMF kran på 3 Tm
Nordic Supply Systems AS har levert:
Ziegra ismaskin
Lasterom
Lasterommet er laget for føring av levende fisk, og har alle fordeler en komposittbåt kan tilby med
- Helt tette sikre avdelinger mellom maskinrom, lasterom og styrhus/lugar
- Hygeniske og glatte overflater som sikrer topp kvalitet på fisken
Lasterom fylles og tømmes effektivt og raskt med CEM 070-pumper fra Leif H Strøm AS
Maskinrom
Det er installert et HybridX hybridanlegg levert av Hymatech AS.
Installasjonen har en dieselmotor som yter 290 hk v/1.800 o/min.
Elektrisk fremdrift skjer med en vannkjølt elektromotor som yter 132 kW.
Hydraulikkanlegget er drevet av elektromotor, og er uavhenging av fremdriftsmaskineriet.
Batteriene er vannkjølt for optimal sikkerhet og levetid.
Elektronikk
Fartøyet er godkjent som fiskefartøy under 15 meter. DNV har vært kontrollforetaket som har stått for godkjenning og utstedelse av fartøyinstruks. Test og godkjenning av kran er utført av NSK.
Kontakter
Rederi:
Troms og Finnmark Fylkeskommune, Tromsø
Prosjektleder Jan Tore Eriksen – 91548420
Reder:
Senja Vidergående Skole, Gibostad
Lærer Kjetil Ronesen – 95993493
Båtbyggeri:
Selfa Arctic AS, Rødskjærveien 2, 9430 Sandtorg
Erik Ianssen – 90922915